16 Σεπ 2011

Πρωτοπρ. Βασίλειος Γεωργόπουλος, Mazdaznan. Μία αντιχριστιανική καί συγκρητιστική κίνηση


MAZDAZNAN
Μία ἀντιχριστιανική καί συγκρητιστική κίνηση
Τοῦ Πρωτ. Βασιλείου Ἀ. Γεωργοπούλου, Λέκτορος Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ
Mazdaznan εἶναι ἡ ὀνομασίαμιᾶς ἀντιχριστιανικῆς-συγκρητιστικῆς κίνησης, ὅπου συνδυάζει Ζωροαστρικές διδασκαλίες, διαλογισμό, χορτοφαγία καί διάφορες πρακτικές ὑγιεινῆς. Ἡ λέξη Mazdaznan εἶναι ἀρχαιοπερσική και σημαίνει κατά τήν ἐπικρατέστερη ἐκδοχή "Δάσκαλος τῆς θείας σοφίας"1 . Ἀπό τήν κίνηση δέν ἀπουσιάζει καί μιά περίεργη ἀντίληψη περί Ἀρίας φυλῆς, ἡ ὁποία σύμφωνα μέ ὁρισμένους ἐρευνητές ἔχει ρατσιστικό χαρακτήρα, ἐνῶ κατ' ἄλλους θεωρεῖται θεοσοφικοῦ χαρακτήρα ἐπίδραση2.
Ἱδρυτής τῆς ἐν λόγω ἀντιχριστιανικῆς κίνησης ὑπῆρξε ὁ Otto Hanisch (1844-1936), πού ἀργότερα μετονομάστηκε σέ Otoman Zar Adusht Han' isch καί ἦταν τέκνο Ρώσσου πρεσβευτῆ στήν Τεχεράνη καί Γερμανίδας μητέρας. Ὁ Otto Hanisch ἀπό νεαρᾶς ἡλικίας εἶχε ἀσχοληθεῖ ἐπισταμένως μέ τον Ζωροαστρισμό, εἶχε πραγματοποιήσει ἐπισκέψεις στό Θιβέτ καί εἶχε συσχετιστεῖ μέ τόν Τεκτονισμό.
Στίς ἀρχές τοῦ εἰκοστοῦ αἰώνα μετέβη στίς ΗΠΑ, ὅπου ἄρχισε συστηματικά νά διαδίδει τίς ἰδέες του. Τό 1917 ἵδρυσε στήν Καλιφόρνια τήν "Reorganized Mazdaznan Temple Associations of Assiociates of God" ὡς φορέα διάδοσης τῶν ἰδεῶν του3. Στό πρῶτο τέταρτο τοῦ εἰκοστοῦ αἰώνα οἱ ἀντιλήψεις τῆς ἐν λόγω κίνησης εἶχαν διαδοθεῖ στόν εὐρωπαϊκό χῶρο.
Ἡ θέση τοῦ ἱδρυτῆ ἐντός τῆς ὀργάνωσης εἶναι καταλυτική. Θεωρεῖται ἡ ἄφθαστη αὐθεντία, ὡς δάσκαλος εἶναι ἕνας νέος Ζαρατούστρας, ἀποτελεῖ ἐνσάρκωση τῆς διδασκαλίας γιά τή ζωή καί τῆς κομοθεωρίας τοῦ μέλλοντος4.
Ἡ κίνηση Mazdaznan αὐτοχαρακτηρίζεται ὡς ἡ παλαιότερη και πληρέστερη γνώση τῆς ζωῆς και ὅτι οἱ ἀντιλήψεις της, ὅπως ὑποστηρίζουν, ἀπειχοῦν τό περιεχόμενο μιᾶς ἀρχέγονης Πρωτοθρησκείας, ἀπό τήν ὁποία ἀντλοῦν γνώσεις κατά τρόπο ἀποσπασματικό οἱ διάφορες θρησκεῖες, πού ἐμφανίστηκαν στήν ἀνθρωπότητα.
Ἀπό τό σύνολο τῶν ἀντιλήψεων τῆς ἐν λόγω ἀντιχριστιανικῆς κίνησης, θά σταθοῦμε σέ δύο σημεῖα. Τό πρῶτο εἶναι ὅτι ἡ κίνηση ἀπορρίπτει τήν ὕπαρξη ἑνός προσωπικοῦ Θεοῦ ἐκτός τοῦ κόσμου,γι' αὐτό προσεγγίζει τό Θεό κατά τρόπο πανθεϊστικό5.
Τό δεύτερο σημεῖο, στό ὁποῖο θά σταθοῦμε, εἶναι οἱ ἀνιστόρητες πλάνες τοῦ ἱδρυτῆ, ὅπως κατ' ἔξοχήν ἐκφράζονται στό βιβλίο, πού ἔγραψε τό 1921 μέ τίτλο Yehoshua, σχετικά μέ τό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ. Κατά τόν Otto Hanisch ὁ Χριστός γεννήθηκε στίς 23 Μαΐου τοῦ ἔτους 749 ἀπό κτίσεως Ρώμης ὡς κοινός ἄνθρωπος μέ τό ὄνομα Yehoshua. Ἐκπαιδεύτηκε ἀπό τους Ἐσσαίους καί ἀσπάστηκε τίς ἰδέες τους, πού τόν ἐπηρέασαν. Οἱ ἰδέες τῶν Ἐσσαίων, κατά τούς ἰσχυρισμούς πάντα τοῦ O. Hanisch, ἦταν ἐπηρεασμένες ἀπό τίς ἀντιλήψεις τοῦ Ζωροάστρη. Ταξίδευσε και σπούδασε στήν Αἴγυπτο, στήν Ἑλλάδα καί στήν Ἰνδία. Πολλά ἀπό τά θαύματά του εἶχαν σχέση μέ τις γνώσεις, πού ἀπέκτησε κατά τά ταξίδια του.
Μετά τή θανατική καταδίκη του, ζωντανός ἀκόμα, μέ τή συνδρομή φίλων του διέφυγε μέσω ἑνός μυστικοῦ περάσματος ἀπό τό λαξευτό μνημεῖο, πού εἶχε τεθεῖ. Ἡ Ἀνάστασή του ἦταν ἕνα τρύκ τῶν φίλων του. Ἀρκετές ἡμέρες μετά τη φυγή σ' ἕνα χωριό στά ἀνατολικά τοῦ ποταμοῦ Ἰορδάνη ὑπενθύμισε στούς μαθητές του τίς διδασκαλίες του6.
Ἀπό τά παραπάνω, καθίσταται σαφές ὅτι οἱ ἀπόψεις τόσο τοῦ ἱδρυτῆ, ὅσο καί τῆς κίνησης Mazdaznan, εἶναι ἀντιλήψεις πού περιφρονοῦν τίς ἱστορικές πληροφορίες τῶν κανονικῶν Εὐαγγελίων. Ἀποτελοῦν σύνθεση φαντασιώσεων, παλαιότερων ἀντιχριστιανικῶν θεωριῶν γιά τό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ καί ὑλικοῦ, πού ἀντλεῖται ἀπόἀπόκρυφα κείμενα .
Σημειώσεις:
1. Βλ. H. Fr. von Campenhausen- Al.Bertholet, Worterbuch der Religionen, 1952, σσ. 302-303. Κ. Hutten, Seher, Grubler, Enthusiasten, 10η ἔκδ. , 1966, σ. 322. Βλ. Rudiger Hauth (Hrsg.), Kompaktlexikon Religionen, 1998, σ. 225.
2. Βλ. K. Algermissen, Mazdaznan, LTHK 7 (1935), στ. 30. Κ. Hutten, Seher, Grubler, Enthusiasten, ὅπ.π., σσ. 326 - 327. Πρβλ. J.M. Greer, Enzyklopadie der Geheimlehren, 2005, σ. 459 .
3. Βλ. G.Scmid- G.O. Schmid (Hrsg), Kirchen-Sekten- Religionen, 20037 , σ.413.
4. Βλ. Κ. Hutten, Seher, Grubler, Enthusiasten, ὅπ.π., σ. 324.
5. Βλ. K. Algermissen, Mazdaznan, LTHK 7 (1935), στ. 30 -31. J . M. Greer, Enzyklopadie der Geheimlehren, 2005, σ.459 .
6. Βλ. Κ. Hutten, Seher, Grubler, Enthusiasten, ὅπ.π., σσ. 333 -337. G.Scmid- G.O. Schmid (Hrsg), Kirchen-Sekten- Religionen, ὅπ.π.,σσ. 412 - 413.
«Ορθόδοξος Τύπος»16/09/2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com