14 Νοε 2010

Η ελευθερία δεν απαγχονίζεται ( Εθνομάρτυρας Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Κυπριανός)

Στις 30 Οκτωβρίου 2010 συμπληρώθηκαν 200 χρόνια από την ενθρόνιση του εθνομάρτυρα Αρχιεπισκόπου Κυπριανού στον αρχιεπισκοπικό θρόνο της Κύπρου. Ο Στρόβολος, η γενέτειρα του Κυπριανού, τίμησε την επέτειο με μεγάλη πολιτιστική εκδήλωση που συνδιοργανώθηκε από το Ιερατείο και την Εκκλησιαστική Επιτροπή των Ιερών Ναών Παναγίας Χρυσελεούσας και της του Θεού Σοφίας, σε συνεργασία με το Δήμο Στροβόλου και το Γυμναστικό Σύλλογο «Ο Κεραυνός».

Στην παρουσία ενός εκλεκτού ακροατηρίου, οι εκκλησιαστικές και άλλες Αρχές του Στροβόλου τίμησαν τον Εθνομάρτυρα, ενώ εκτενή ομιλία για τη ζωή και τη δράση του εκφώνησε ο κ. Πέτρος Παπαπολυβίου, αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου.

Από τα όσα λέχθηκαν στην εκδήλωση, σημειώνουμε τα εξής ιστορικά στοιχεία:

*Ο Εθνομάρτυρας Κυπριανός υπηρέτησε τον αρχιεπισκοπικό θρόνο της Κύπρου από τις 30 Οκτωβρίου 1810 μέχρι και την 9η Ιουλίου 1821, που απαγχονίστηκε από τους Τούρκους.

*Ίδρυσε εκκλησίες και σχολεία με χαρακτηριστική την ίδρυση της Ελληνικής Σχολής το 1812 στη Λευκωσία (σημερινό Παγκύπριο Γυμνάσιο).

*Ενώ είχε την ευκαιρία να φύγει και να γλιτώσει το θάνατο, απέφυγε τη φυγή, όπως αναφέρεται και στο σχετικό ποίημα του Βασίλη Μιχαηλίδη, «Η 9η Ιουλίου», για να μη βάλει τη θηλιά στο λαιμό του κόσμου. Είναι ιστορική και χαρακτηριστική η φράση που εκστόμισε προς τον Κιόρογλου: «Παρά το γαίμαν τους πολλούς, εν κάλλιον του πισκόπου…».

*Στη σφαγή που ξεκίνησε την 9η Ιουλίου 1821, ημέρα Σάββατο, με τον απαγχονισμό του Αρχιεπισκόπου Κυπριανού, και ολοκληρώθηκε τις επόμενες μέρες όταν θυσιάστηκαν 470 πρόκριτοι και αρχιερείς.

*Σήμερα ο Κυπριανός χαρακτηρίζεται ως μάρτυρας της πίστεως και της πατρίδας. Η μαρτυρία και το μαρτύριό του υπέρ πίστεως και πατρίδος αποτελεί σημαντικό ιστορικό γεγονός που φανερώνει πως -παρά τις απειλές, τις φοβέρες και τους προπηλακισμούς- μπόρεσε και στάθηκε άξιος χριστιανός ορθόδοξος που έδειξε και απέδειξε πώς πεθαίνουν οι μάρτυρες της Εκκλησίας και οι Έλληνες.

*Η προτομή του Αρχιεπισκόπου Κυπριανού, που βρίσκεται έξω από την Ιερά Αρχιεπισκοπή, είναι η πρώτη προτομή για ιστορικό πρόσωπο της νεότερης ιστορίας της Κύπρου. Τα αποκαλυπτήριά της έγιναν στις 9 Ιουλίου 1909.

*Υπάρχει προτροπή αλλά και επιθυμία από πολλούς Ορθόδοξους Χριστιανούς και οργανωμένα σύνολα να προχωρήσει η Εκκλησία στη διακήρυξη της αγιότητάς του, θέμα το οποίο μελετάται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και σύντομα πιθανόν να υπάρξουν σχετικές εξελίξεις.

Κάτι ανάλογο έπραξε και η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδας, η οποία κατέταξε στο Αγιολόγιό της το Μητροπολίτη Σμύρνης Χρυσόστομο που σφαγιάστηκε από τους Τούρκους κατά τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Η εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε στις 29 Οκτωβρίου 2010, έστειλε πολλαπλά ιστορικά, πολιτικά και άλλα μηνύματα προς ποικίλες κατευθύνσεις, επαναλαμβάνοντας πως «η ελευθερία δεν απαγχονίζεται» και ότι «η Ρωμιοσύνη εν φυλή συνότζιαιρη του κόσμου, κανένας δεν εβρέθηκεν για να την ηξιλείψει, κανένας γιατί σιέπει την που τα 'ψη ο Θεός μου».

Χρίστος Καρύδης ,Οικονομολόγος-Δημοσιογράφος

«Σημερινή»14/11/2010

2 σχόλια:

ΧΡΙΣΤΙΝΑ Ν. είπε...

Αγαπητοί αδελφοί. Υπάρχει μία σημαντική διαφορά ως προς την αγιοποίηση του εθνομάρτυρα Χρυσοστόμου Σμύρνης και την επικείμενη αγιοκατάταξη του εθνομάρτυρα Κυπριανού. Ο εθνομάρτυς Κυπριανός μαρτύρησε υπέρ πίστεως και πατρίδος και κατεδίκασε με αφορισμό στις 2 Φεβρουαρίου 1815 τους Μασώνους (φαρμασώνους σύμφωνα με το κείμενο που συνέταξε ο ίδιος) ενώ ο εθνομάρτυρας Χρυσόστομος Σμύρνης εμαρτύρησε αποκλειστικά και μόνο για την λατρευτή του πατρίδα, ξεπουλώντας ό,τι είχε από την πίστη του στο Χριστό για να τη βοηθήσει μέχρι τέλους και προσχώρησε ο ίδιος και στενοί συνεργάτες της μητροπόλεώς του στη μασονία για να τύχει βοηθείας από τους μασόνους. Υπάρχει μια τεράστια διαφορά δεν νομίζετε; Αν ο εθνομάρτυς Κυπριανός τα είχε καλά με τη μασονία τότε σίγουρα θα προχωρούσε άμεσα και η αγιοκατάταξή του.....
Σας καταθέτω λίγες γραμμές από τον αφορισμό των μασώνων που συνέταξε ο αείμνηστος εθνομάρτυς Κυπριανός:
Διό και λέγομεν εν επιτραχηλίω και ωμοφορίω: Ει τις ευαγγελίζηται υμίν παρ'ο ημείς ευηγγελισάμεθα καν άγγελος η απ'ουρανού, ανάθεμα έστω. Όσοι είναι εκείνοι όπου μετέρχονται το τοιούτον διαβολικόν και παράνομον έργον της φαρμασωνίας, και όσοι ακολουθούσι τη φρενοβλαβεία και τη πλάνη αυτών να είναι αφωρισμένοι και κατηραμένοι παρά Πατρός, Υιού και Αγίου Πνεύματος...
Αυτά για να μην ισχυρίζονται οι θερμοί υποστηρικτές της αγιοποιήσεως του Χρυσοστόμου Σμύρνης ότι στην εποχή του δεν είχε καταδικασθεί η μασονία, άρα μπορεί να ήταν και μασόνος και άγιος......
Ο ένας λοιπόν πρέπει να αγιοκαταταχθεί και ο άλλος δεν έπρεπε να αγιοποιηθεί. Άλλο αγιοκατάταξη και άλλο αγιοποίηση...

ΝΕΚΡΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ είπε...

Αγαπητή αδελφή, παρεμβαίνω στο σχόλιό σας απλώς και μόνο για να καταγραφεί και η αντίθετη άποψη.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν αγιοποιεί πλαστούς αγίους. Δεν είναι υπερβολή ν' αποφασίζουμε εμείς ποιος "πρέπει" και ποιος "δεν πρέπει" να αναγνωριστεί ως άγιος, υποκαθιστώντας την Ιερά Σύνοδο; Ο λαός τιμά τους αγίους και εκφράζει τον πόθο του για την αγιοκατάταξη εκείνων που θεωρεί αγίους, αλλά η τελ. λέξη, ορθώς, ανήκει στην Ιερά Σύνοδο. Εφόσο αναγνωρίστηκε ως άγιος, είναι άγιος.
Αν πιστεύουμε πως η Ι. Σύνοδος αγιοποίησε τον άγ. Χρυσόστομο "επειδή τα είχε καλά με τη μασωνία" (δηλ. τόση διαφθορά έχει πέσει), τότε μήπως να ξανακοιτάξουμε και όλες τις αγιοκατατάξεις των τελευταίων ετών; Μήπως να το κάνουμε και για την Ι. Σ. της Σερβίας, μια και οι ίδιοι που αναγνώρισαν ως άγ. τον π. Ι. Πόποβιτς καθαίρεσαν το μητροπ. Αρτέμιο; Μήπως και ο άγιος Γεώργιος Καρσλίδης ή ο άγ. Φιλούμενος δεν είναι άγιοι; κ.τ.λ.
Αν και καταλαβαίνω την αγωνία των αδελφών μας, καλό είναι να προσέχουμε μήπως γίνουμε αγιομάχοι. Υπενθυμίζω ότι και για τον άγιο Νεκτάριο εγέρθηκαν αντιρρήσεις, που πήραν την πιο ακραία μορφή τους στην εκστρατεία εναντίον του από τη μοναχή Μαδγαληνή της Κοζάνης (ο Θεός να την αναπαύσει).
Πιο αναλυτικά εκφράζω την άποψή μου εδώ: http://o-nekros.blogspot.com/2011/09/blog-post_7254.html.
Σας ευχαριστώ.

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com